KTK GRONIE - strona główna
Sprawozdanie z wycieczki rowerowej na trasie: Łódź – Częstochowa – Opole – Gogolin Treenet

Wycieczka rowerowa na trasie: Łódź – Częstochowa – Opole – Gogolin

Termin: 26.05 – 01.06.2010,
Uczestnicy: Stanisław Bajda, Ludwik Zielewski,
Ilość przejechanych kilometrów: 502km.
Główny cel wycieczki: Poznanie piękna tego rejonu Polski oraz zdobycie kilku odznak krajoznawczych o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim. Głównie jednak interesowały nas wieże ciśnień, pomniki, i zegary słoneczne.

Opis trasy: Wycieczkę naszą rozpoczęliśmy w Łodzi dokąd to dojechaliśmy pociągiem we wczesnych godzinach południowych. Zwiedzanie Łodzi zajęło nam dwa dni. Zwiedziliśmy między innymi Ogród Zoologiczny, Ogród Botaniczny, Planetarium, Katedrę, mogliśmy podziwiać najpiękniejsze łódzkie pomniki (m.in. słynną Galerię Wielkich Łodzian na ul. Piotrkowskiej – Artur Rubinstein, Julian Tuwim, Władysław Reymont, Stefan Jaracz) oraz obejrzeliśmy wszystkie wieże ciśnień i zegary słoneczne na terenie miasta. Niektóre z wież to prawdziwe perełki architektoniczne. Podczas następnych dni wycieczki zwiedzaliśmy między innymi: zamki w Piotrkowie Trybunalskim, Opolu, Zimnicach Małych, Kamieniu Śląskim, Koźlu, oraz Planetarium w Piotrkowie Trybunalskim, Jasną Górę oraz cmentarzysko kultury łużyckiej w Częstochowie. Po drodze aż do samego Gogolina oglądaliśmy oczywiście wieże ciśnień, zegary słoneczne i co piękniejsze pomniki poświęcone zarówno ważnym wydarzeniom historycznym jaki słynnym Polakom. Na zwiedzanie miasta Opola poświęciliśmy cały dzień gdyż zależało nam na obejrzeniu wszystkich osobliwości przyrodniczych miasta, ponieważ zdobywaliśmy także odznakę „Miłośnik przyrody opolskiej”. Zobaczyliśmy wszystkie pomniki przyrody na terenie miasta (24 okazy). Bardzo ciekawie prezentowały się „oberwane ze skóry” platany. Mogliśmy również pochodzić po opolskim ZOO. Noclegi po trasie mieliśmy tylko w hotelach i schroniskach PTSM. Związane było to z wygodą a przede wszystkim nie było potrzeby wożenia na rowerach namiotu, śpiworów i materacy co bardzo ułatwiało jazdę. Na wycieczce przejechaliśmy 502 km. Po 7 – miu dniach jazdy i zwiedzania z Gogolina powróciliśmy pociągiem do Tych. Jako ciekawostkę możemy podać iż jako ostatni turyści widzieliśmy wieżę ciśnień przy ulicy Cegielnianej w Tomaszowie Mazowieckim, gdyż była ona burzona ciężkim sprzętem budowlanym oraz jako pierwsi turyści mogliśmy oglądać pomnik Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory na Placu Kopernika w Opolu, gdyż właśnie go stawiano.
Podsumowanie: Pogoda, humor oraz dobre samopoczucie dopisywało przez całe 7 dni wycieczki. Do domu wróciliśmy bardzo zadowoleni i bogatsi o nowe doświadczenia turystyczne myśląc już o następnych „podróżach rowerowych”.