|
|
Statki i okręty |
» Statki, Gdynia (39093, 6.47)
|
Fot. Topory Gdynia, Nabrzeże Pomorskie, basen nr 1, tel. 58 626 36 58, godziny otwarcia i ceny biletów,
Ten adres email do muzeum jest ukrywany
, www
ORP "Błyskawica" zbudowany został w latach 1935-1937 w angielskiej stoczni "John SamuelWhite" w Cowes. Do pierwotnego projektu strona polska wniosła szereg nowatorskich ulepszeń. Znaczna część wyposażenia pochodziła z dostaw krajowych. Pierwsze podniesienie bandery nastąpiło 25 listopada 1937r. Matką chrzestną była żona ambasadora RP w Londynie Cecylia Raczyńska.ORP Błyskawica jest jedynym ocalałym okrętem zbudowanym przed II wojną światową. Ekspozycja na ORP "Błyskawica" obejmuje: uzbrojenie artyleryjskie i broń podwodną znajdującą się na pokładzie, przedziały maszynowo-kotłowe oraz stałą wystawę historyczną we wnętrzu niszczyciela. Historyczna wystawa o powierzchni 170m2 ukazuje tradycje oręża polskiego na morzu od Średniowiecza po dzień dzisiejszy ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej. |
Czytaj więcej...
|
|
» Statki i okręty, Kołobrzeg (34794, 5.86)
|
Okręt Muzeum MUZ SG – 321 ORP FALA (kod NATO: "Obluze") był przeznaczony do zwalczania okrętów podwodnych, zbudowany w 1964 roku, następnie przekazany do Straży Granicznej. Obecnie udostępniony do zwiedzania i zacumowany przy nabrzeżu pilotowym przy ul. Morskiej. Była to pierwsza jednostka serii, nosiła numer burtowy: "OP-301", następnie: "321". Pozostałe okręty serii nosiły numery: 322-325. Okręty projektu 912 w 1991 zostały przekazane do służby w Straży Granicznej. Po zakończeniu służby, w 1996 dawny ORP "Fala" został przekształcony w muzeum w Kołobrzegu. Aktualnie nosi oznaczenie MUZ SG 321. Dwa okręty tego typu wciąż służą w Straży Granicznej. Głównym sposobem ataku okrętów podwodnych było przepłynięcie nad ustaloną lub domniemaną pozycją okrętu podwodnego i obrzucenie go bombami głębinowymi ze zrzutni rufowych, ewentualnie atak okrętu podwodnego przed dziobem z wyrzutni rakietowych bomb głębinowych. |
Czytaj więcej...
|
|
» Statki, Gdynia (33438, 5.53)
|
81-345 Gdynia, Aleja Jana Pawła II, tel. 58 620 23 71, godziny otwarcia i ceny biletów, e-mail, www
Statek został zakupiony w 1929 roku z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów. Fregata otrzymała nazwę "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. W czerwcu 1930 r. po raz pierwszy stanęła na gdyńskiej redzie, a 13 lipca biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Fregata została przekazana Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni. W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej "Dar Pomorza" odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku. |
Czytaj więcej...
|
|
» Statki, Gdańsk (31704, 5.24)
|
"Sołdek" to pierwszy oddany do eksploatacji w historii polskiego przemysłu stoczniowego statek pełnomorski, który został zaprojektowany przez zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem mgr inż. Henryka Giełdzika, i zbudowany w utworzonej 19 X 1947 roku Stoczni Gdańskiej. Prototyp serii 29 rudowęglowców – małych masowców typu B30 budowanych w latach 1949-1954 w Stoczni Gdańskiej. Otrzymał nazwisko ówczesnego trasera Stoczni Gdańskiej, Stanisława Sołdka, a jego żona, Helena, była matką chrzestną. 21 października 1949 r. "Sołdek" pod dowództwem kpt. ż.w. Zbigniewa Rybiańskiego udał się w swój pierwszy rejs do Szczecina, gdzie 25 października 1949 r. miało miejsce uroczyste podniesienie bandery. Do 2 stycznia 1981 r. "Sołdek" odbył 1379 podróży morskich. W ciągu 31 lat eksploatacji statek przewiózł 3600000 ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów. |
Czytaj więcej...
|
|
| |
|
|
|
|
|
|