» Statki, Gdynia (33585, 5.44)
|
81-345 Gdynia, Aleja Jana Pawła II, tel. 58 620 23 71, godziny otwarcia i ceny biletów, e-mail, www
Statek został zakupiony w 1929 roku z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów. Fregata otrzymała nazwę "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. W czerwcu 1930 r. po raz pierwszy stanęła na gdyńskiej redzie, a 13 lipca biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Fregata została przekazana Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni. W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej "Dar Pomorza" odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku. |
Czytaj więcej...
|
|
» Statki, Gdańsk (31922, 5.17)
|
"Sołdek" to pierwszy oddany do eksploatacji w historii polskiego przemysłu stoczniowego statek pełnomorski, który został zaprojektowany przez zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem mgr inż. Henryka Giełdzika, i zbudowany w utworzonej 19 X 1947 roku Stoczni Gdańskiej. Prototyp serii 29 rudowęglowców – małych masowców typu B30 budowanych w latach 1949-1954 w Stoczni Gdańskiej. Otrzymał nazwisko ówczesnego trasera Stoczni Gdańskiej, Stanisława Sołdka, a jego żona, Helena, była matką chrzestną. 21 października 1949 r. "Sołdek" pod dowództwem kpt. ż.w. Zbigniewa Rybiańskiego udał się w swój pierwszy rejs do Szczecina, gdzie 25 października 1949 r. miało miejsce uroczyste podniesienie bandery. Do 2 stycznia 1981 r. "Sołdek" odbył 1379 podróży morskich. W ciągu 31 lat eksploatacji statek przewiózł 3600000 ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów. |
Czytaj więcej...
|
|
» Martyrologii, Gdańsk (24923, 4.09)
|
Ekspozycja w Wartowni odtwarza jej wnętrza z września 1939 r. W korytarzu znajduje się 7 tablic z brązu, symbolizujących 7 dni walki obrońców Westerplatte. Obok plansze ze zdjęciami i mapkami ukazują dawne dzieje półwyspu i Wojskowej Składnicy Tranzytowej. W głównej sali prezentowana jest makieta topograficzna z zaznaczeniem sytuacji bojowej z 1 września 1939 r. Można obejrzeć prezentowane fotografie dokumentalne, broń i wyposażenie żołnierzy Wojska Polskiego z 1939 r. Ekspozycję wzbogaca model pancernika "Schlezwig-Holstein" w skali 1:100. W następnej sali eksponowane są różne pamiątki po żołnierzach Westerplatte i fotokopie dokumentów. Przed Wartownią ustawione są dwa oryginalne pociski z pancernika "Schlezwig-Holstein" o wadze 330 kg ka. |
Czytaj więcej...
|
|
» Historyczne, Gdańsk (31285, 5.22)
|
Prezentowana w Gdańsku wystawa Drogi do Wolności zwraca szczególną uwagę odbiorcy na wydarzenia historyczne, które rozpoczęły proces dekomunizacji na świecie. Dzięki archiwalnym, kilkuminutowym filmom i slajdom można poczuć atmosferę Sierpnia 1980 i jednocześnie znaleźć się w ponurych czasach stanu wojennego w Polsce w grudniu 1981, roku 1982 i 1983. Rok 1989 jest ostatnim etapem na polskiej drodze do niepodległości. Ostatni okres prezentowany na Wystawie to lata 90-te, przypominające, w kolejności, kraje Europy wchodzące na drogę demokracji. Prezentacja jest połączeniem tradycyjnej formy przekazu muzealnego z techniką prezentacji multimedialnej. Wystawa jest prezentowana w 7 salach. W pierwszej sali na przykładzie sklepu spożywczego przedstawione jest codzienne życie PRL. Zwiedzający mogą zobaczyć jak szara i siermiężna była rzeczywistość PRL. |
Czytaj więcej...
|
|
» Techniki, Gdańsk (25286, 4.32)
|
Muzeum zostało otwarte 17 czerwca 1978 r. jako oddział Muzeum Techniki w Warszawie. Drewniane zabudowania kuźni składają się z dwu części rozdzielonych przepływającym środkiem Potokiem Oliwskim. W każdej z części znajduje się piec grzewczy i młot napędzany odrębnym kołem wodnym. Koła te o średnicy 4 m mają na obwodzie po 44 łopatki. Są to koła nasiębierne osadzone na kwadratowych w przekroju (0,7 x 0,7 m) wałach dębowych o długości 8 m. Dzięki zastosowaniu dźwigni przy obrocie wału następuje uniesienie młota o ciężarze około 250 kg. Młot ten spada następnie z wysokości około 40 cm na kowadło. Charakterystycznym elementem wyposażenia prawej części kuźni są również nożyce mimośrodowe, poruszane małym kołem wodnym o średnicy 3,1 m. Koło to jest osadzone na wale dębowym o średnicy 0,5 m. i długości 4,7 m. Nożyce mimośrodowe pozwalają na cięcie rozgrzanego żelaza o grubości 40 mm. |
Czytaj więcej...
|
|
|