|
|
Muzea - Gdańsk i okolice Na mapie • Wystawy, imprezy, wydarzenia • Relacje ze zwiedzania • Przewodnicy
|
» Statki, Gdańsk (31775, 5.19)
|
"Sołdek" to pierwszy oddany do eksploatacji w historii polskiego przemysłu stoczniowego statek pełnomorski, który został zaprojektowany przez zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem mgr inż. Henryka Giełdzika, i zbudowany w utworzonej 19 X 1947 roku Stoczni Gdańskiej. Prototyp serii 29 rudowęglowców – małych masowców typu B30 budowanych w latach 1949-1954 w Stoczni Gdańskiej. Otrzymał nazwisko ówczesnego trasera Stoczni Gdańskiej, Stanisława Sołdka, a jego żona, Helena, była matką chrzestną. 21 października 1949 r. "Sołdek" pod dowództwem kpt. ż.w. Zbigniewa Rybiańskiego udał się w swój pierwszy rejs do Szczecina, gdzie 25 października 1949 r. miało miejsce uroczyste podniesienie bandery. Do 2 stycznia 1981 r. "Sołdek" odbył 1379 podróży morskich. W ciągu 31 lat eksploatacji statek przewiózł 3600000 ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów. |
Czytaj więcej...
|
|
» Fortyfikacje, Gdańsk (22760, 3.77)
|
Unikalny zabytek sztuki fortyfikacyjnej. Nazwa Wisłoujście wywodzi się z czasów, gdy ujście Wisły znajdowało się bezpośrednio na północ od Twierdzy. Miejsce to stanowiło ważny z punktu widzenia strategicznego teren, skąd można było kontrolować ruch statków wychodzących i wchodzących do Gdańska. Dawny port w Gdańsku położony był nad Motławą, kilka kilometrów od brzegu morskiego, co czyniło z Wisłoujścia kluczową fortyfikację, osłaniającą Gdańsk od strony morza i zabezpieczającą przed zaskoczeniem miasta i portu przez nieprzyjaciela. Strategiczne znaczenie tego miejsca doceniono bardzo wcześnie. Nie jest wykluczone, że już za panowania książąt pomorskich znajdowała się tu strażnica. Obiekt ten zniszczony w czasie działań wojennych 1945 r., został częściowo zrekonstruowany. Obecnie trwają prace restauracyjne i konserwatorskie mające przywrócić świetność temu obiektowi. Obiekt jest częściowo udostępniony do zwiedzania. |
Czytaj więcej...
|
|
» Martyrologii, Gdańsk (24808, 4.11)
|
Ekspozycja w Wartowni odtwarza jej wnętrza z września 1939 r. W korytarzu znajduje się 7 tablic z brązu, symbolizujących 7 dni walki obrońców Westerplatte. Obok plansze ze zdjęciami i mapkami ukazują dawne dzieje półwyspu i Wojskowej Składnicy Tranzytowej. W głównej sali prezentowana jest makieta topograficzna z zaznaczeniem sytuacji bojowej z 1 września 1939 r. Można obejrzeć prezentowane fotografie dokumentalne, broń i wyposażenie żołnierzy Wojska Polskiego z 1939 r. Ekspozycję wzbogaca model pancernika "Schlezwig-Holstein" w skali 1:100. W następnej sali eksponowane są różne pamiątki po żołnierzach Westerplatte i fotokopie dokumentów. Przed Wartownią ustawione są dwa oryginalne pociski z pancernika "Schlezwig-Holstein" o wadze 330 kg ka. |
Czytaj więcej...
|
|
» Historyczne, Gdańsk (31197, 5.25)
|
Prezentowana w Gdańsku wystawa Drogi do Wolności zwraca szczególną uwagę odbiorcy na wydarzenia historyczne, które rozpoczęły proces dekomunizacji na świecie. Dzięki archiwalnym, kilkuminutowym filmom i slajdom można poczuć atmosferę Sierpnia 1980 i jednocześnie znaleźć się w ponurych czasach stanu wojennego w Polsce w grudniu 1981, roku 1982 i 1983. Rok 1989 jest ostatnim etapem na polskiej drodze do niepodległości. Ostatni okres prezentowany na Wystawie to lata 90-te, przypominające, w kolejności, kraje Europy wchodzące na drogę demokracji. Prezentacja jest połączeniem tradycyjnej formy przekazu muzealnego z techniką prezentacji multimedialnej. Wystawa jest prezentowana w 7 salach. W pierwszej sali na przykładzie sklepu spożywczego przedstawione jest codzienne życie PRL. Zwiedzający mogą zobaczyć jak szara i siermiężna była rzeczywistość PRL. |
Czytaj więcej...
|
|
» Techniki, Gdańsk (25133, 4.34)
|
Muzeum zostało otwarte 17 czerwca 1978 r. jako oddział Muzeum Techniki w Warszawie. Drewniane zabudowania kuźni składają się z dwu części rozdzielonych przepływającym środkiem Potokiem Oliwskim. W każdej z części znajduje się piec grzewczy i młot napędzany odrębnym kołem wodnym. Koła te o średnicy 4 m mają na obwodzie po 44 łopatki. Są to koła nasiębierne osadzone na kwadratowych w przekroju (0,7 x 0,7 m) wałach dębowych o długości 8 m. Dzięki zastosowaniu dźwigni przy obrocie wału następuje uniesienie młota o ciężarze około 250 kg. Młot ten spada następnie z wysokości około 40 cm na kowadło. Charakterystycznym elementem wyposażenia prawej części kuźni są również nożyce mimośrodowe, poruszane małym kołem wodnym o średnicy 3,1 m. Koło to jest osadzone na wale dębowym o średnicy 0,5 m. i długości 4,7 m. Nożyce mimośrodowe pozwalają na cięcie rozgrzanego żelaza o grubości 40 mm. |
Czytaj więcej...
|
|
| «« start « poprzednia 1 2 3 4 5 6 następna » koniec »»
| Pozycje: 21 - 25 z 27 | |
|
|
|
|
|
|