» Kolejnictwa, Radom (16088, 2.85)
|
26-670 Pionki, ul. Partyzantów 1, tel. 607 101 772 , godziny otwarcia i ceny biletów,
Ten adres email do muzeum jest ukrywany
, www
Kolejkę leśną w Puszczy wybudowali Austriacy. Przebiegała ona przez najpiękniejsze dziewicze tereny Puszczy Kozienickiej. Przecinało ją kilka torowisk stanowiących sieć, która niemalże w całości zaspokajała potrzeby transportowe Nadleśnictwa. W miejscu gdzie początek bierze ścieżka przyrodniczo-leśna, znajduje się Leśniczówka , która była domem dróżnika obsługującego kolejkę. Kolej wąskotorowa przewoziła do 1986 r drewno z okolicznych lasów na składnice w Pionkach. Obecnie budynek leśniczówki jest wykorzystywany w celach turystyczno- rekreacyjnych i uatrakcyjnia miejsce pobytu. Po otwarciu Skansenu Kolei Leśnej w Pionkach głównym celem staje się odbudowa, zlikwidowanej w latach osiemdziesiątych XX wieku, kolei wąskotorowej w lasach Puszczy Kozienickiej. Trasa odbudowywanej kolei będzie wiodła z Pionek do Garbatki Letnisko. Cały czas w parowozowni w Pionkach prowadzone są prace nad restauracją taboru wąskotorowego.
Sieć kolei leśnej w Puszczy Kozienickiej powstała w 1916 roku za sprawą Austryjaków, którzy wykorzystywali ją do transportu drewna. Do tego celu linia wykorzystywana była do 1986 roku, kiedy rozebrano jej ostatni odcinek. Kilka lat temu powstała koncepcja odbudowy zaplecza technicznego i szlaku. Większość prac wykonywana jest przez wolontariuszy - członków Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. Ułożono trochę torowiska. Szyny zostały kupione w Garbatce od syndyka masy upadłościowej. Przygotowane są również dwa rozjazdy. Udało się odnowić m.in. kilka wagonów i platform do przewozu drewna. Pasjonaci budują własne pojazdy.
Strony użytkowników
(brak)
Dodaj stronę - zaproponuj stronę zawierającą realację ze zwiedzania, galerię lub bloga.
Źródła, więcej informacji
Grafika, tekst: Strona internetowa muzeum |