» Kolejnictwa, Wolsztyn (24117, 4.02)
|
64-200 Wolsztyn, ul. Fabryczna 1, tel. 68 419 17 93, godziny otwarcia i ceny biletów,
Ten adres email do muzeum jest ukrywany
, www
W Muzeum można zobaczyć eksponaty służby ruchowo – handlowej (wyposażenie biura zawiadowcy i kasy biletowej), służby trakcji (wyposażenia parowozowni, elementy wyposażenia parowozów, dokumenty, stemple biur parowozowni), urządzenia łączności (łącznice, telefony), służby drogowej (urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego – wyposażenia przejazdów kolejowych, nastawni, układów szyn, lamp, wskaźników, itp. Do najciekawszych eksponatów należą: oryginalny plan rozbudowy parowozowni – zatwierdzony w roku 1909 przez Królewską Pruską Dyrekcję Kolei Państwowej, szybkościomierze stosowane na parowozach, zbiór torowych latarni sygnałowych, zbiór stempli z zamkniętych stacji kolejowych na liniach wokół Wolsztyna. Parowozownia Wolsztyn jest nadal czynną lokomotywownią, z której codziennie wydawane są parowozy do prowadzenia planowych pociągów pasażerskich na trasach do Poznania i Leszna. |
Czytaj więcej...
|
|
» Kolejnictwa, Poznań (18320, 3.18)
|
 63-000 Środa Wlkp., ul. Niedziałkowskiego 25, tel. 61 285 82 98, godziny otwarcia i ceny biletów, e-mail, www
Początki średzkiej kolejki sięgają lipca 1892 roku, kiedy to ustawa pruska o kolejkach lokalnych umożliwiła budowę i funkcjonowanie takich kolei na terenie obecnej Wielkopolski. W 1902 roku sieć została oddana do eksploatacji. Podstawowa linia prowadziła z miejscowości Kobyle ( obecnie w granicach Poznania ) przez Tulce, Krerowo, Szlachcin, Środę Wielkopolską do Zaniemyśla. Trasa liczyła 59 kilometrów. Jednocześnie z transportem towarowym funkcjonowały przewozy pasażerskie. Obecnie kolejka nie prowadzi już niestety normalnego ruchu. Cały czternastokilometrowy szlak pozostaje jednak do dyspozycji miłośników kolei oraz pociągów turystycznych, które coraz częściej wyruszają ze stacji w Środzie Wielkopolskiej. Budynek stacji mieści dziś między innymi muzeum kolejki zorganizowane w pomieszczeniu dawnej poczekalni. |
Czytaj więcej...
|
|
» Kolejnictwa, Stalowa Wola (20057, 3.57)
|
 23-300 Janów Lubelski, ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza 35, tel. 15 872 00 15, godziny otwarcia i ceny biletów, e-mail, www
Jedna z ciekawszych atrakcji turystycznych Janowa Lubelskiego. W 2000 r. Nadleśnictwo Janów Lubelski otworzyło Skansen Kolei Leśnej, prezentując tabor wyremontowany przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych. Skansen znajduje się na przedmieściach Janowa. Z dziejów muzeum Placówka prezentuje historię znajdującej się w Lasach Janowskich wąskotorowej kolei leśnej z Lipy do Biłgoraja (60 km), którą wybudował okupant niemiecki w 1941 r. wraz z lipskim tartakiem i nasycalnią podkładów w celu szybkiego transportu drewna. Linia miała prześwit 600 mm. Baza kolejki (lokomotywownia, kuźnia, biura) znajdowała się w Lipie. W 1941 r. miała zaledwie 5 km długości, ale szybko ją rozbudowano osiągając w 1942 r. 11 km, a rok później 20 km długości (stacja Łążek Ordynacki). Najefektowniej prezentuje się niewielki czarny parowóz Las, są też miniaturowy wagon osobowy, wagon z pługiem do odśnieżania, wagon-cysterna i lokomotywa spalinowa. |
Czytaj więcej...
|
|
» Kolejnictwa, Gliwice (32706, 5.93)
|
 44-120 Pyskowice, ul. Piaskowa 1, tel. 605 38 19 01, godziny otwarcia i ceny biletów,
Ten adres email do muzeum jest ukrywany
, www
Skansen kolejowy zlokalizowany jest koło dworca kolejowego w Pyskowicach. Powstał na bazie kompleksu budynków hali wachlarzowej i wagonowej. Skansen prowadzi Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów, które powstało w 1998 r. Celem Towarzystwa jest stworzenie, na bazie nieczynnej lokomotywowni Pyskowice skansenu taboru kolejowego, ukazującego historię rozwoju kolejnictwa, które przez półtora wieku kształtowało i napędzało śląski przemysł i handel. W skansenie znajduje się ponad 60 unikalnych eksponatów, wśród nich należywymienić: parowozy: Ol49, TKh, TKp, TKt48, Pt47, Ty2, Ty42, Ty43, Ty45, Ty51; lokomotywy spalinowe: Kö 0130, 409Da, Ls40, Ls60, Ls300, LDH70, LDH180; wagony towarowe i osobowe, Elektryczny Zespół Trakcyjny EW90, dźwig EDK300 i inne. Kolekcję parowozów wzbogaciły m.in. eksponaty z Łaz i likwidowanego skansenu w Krzeszowicach. Skansen kolejowy w Pyskowicach to jedyny taki obiekt na Śląsku. |
Czytaj więcej...
|
|
» Kolejnictwa, Radom (16212, 2.81)
|
 26-670 Pionki, ul. Partyzantów 1, tel. 607 101 772 , godziny otwarcia i ceny biletów,
Ten adres email do muzeum jest ukrywany
, www
Kolejkę leśną w Puszczy wybudowali Austriacy. Przebiegała ona przez najpiękniejsze dziewicze tereny Puszczy Kozienickiej. Przecinało ją kilka torowisk stanowiących sieć, która niemalże w całości zaspokajała potrzeby transportowe Nadleśnictwa. W miejscu gdzie początek bierze ścieżka przyrodniczo-leśna, znajduje się Leśniczówka , która była domem dróżnika obsługującego kolejkę. Kolej wąskotorowa przewoziła do 1986 r drewno z okolicznych lasów na składnice w Pionkach. Obecnie budynek leśniczówki jest wykorzystywany w celach turystyczno- rekreacyjnych i uatrakcyjnia miejsce pobytu. Po otwarciu Skansenu Kolei Leśnej w Pionkach głównym celem staje się odbudowa, zlikwidowanej w latach osiemdziesiątych XX wieku, kolei wąskotorowej w lasach Puszczy Kozienickiej. Trasa odbudowywanej kolei będzie wiodła z Pionek do Garbatki Letnisko. Cały czas w parowozowni w Pionkach prowadzone są prace nad restauracją taboru wąskotorowego. |
Czytaj więcej...
|
|
|