Kamienica Celejowska (oddział Muzeum Nadwiślańskiego) należy do najcenniejszych budowli zabytkowych w Polsce i jest wyrazem pełni rozkwitu architektury mieszczańskiej. Kamienica powstała przed 1635 rokiem. Na podstawie dekoracji sądzić można, że ok. 1620 roku. Jej twórcami byli bez wątpienia muratorzy kazimierscy; w tym czasie architektura w miasteczku osiągnęła najwyższy poziom. Wzory renesansu włoskiego i niderlandzkiego wtopione w tradycję lokalną stworzyły zupełnie nową jakość charakterystyczną dla polskiej prowincji tych lat, architekturę rodzimą, swojską. Wzniesiona z kamienia wapiennego. Składa się z dwóch kondygnacji o typowym dla kazimierskich kamienic układzie wnętrz: na dole sień przejazdowa przesklepiona, podobnie dwie sale do niej przylegające; na piętrze cztery izby przesklepione drewnianymi stropami, z których największa ozdobiona jest kolumną między oknami. Jednak największą wartością kamienicy jest elewacja główna z ogromną attyką (ponad 1/3 wysokości całej budowli) wypełnioną dekoracją ornamentalną i figuralną.
Największą wartością kamienicy jest elewacja główna z ogromną attyką (ponad 1/3 wysokości całej budowli) wypełnioną dekoracją ornamentalną i figuralną. Są to rzeźby patronów fundatora kamienicy (i jego syna), czyli św. Bartłomieja i św. Jana Chrzciciela oraz figury Chrystusa jako Salvatora Mundi i Matki Boskiej jako Królowej Nieba. Natomiast grzebień attyki zdobią rzeźby fantastycznych stworów (bazyliszki, smoki, ptaki), których formy zaczerpnięte są z repertuaru znakomitego rzeźbiarza, Włocha, Santi Gucciego i jego następców.
Kolonia artystyczna w Kazimierzu Dolnym XIX - XXI w. / 11 - otwarta (2263, 0.44) Sale Kamienicy Celejowskiej zostały urządzone i otwarte dla zwiedzających pod nazwą "Kolonia artystyczna w Kazimierzu Dolnym XIX - XXI w.". Miasteczko zostało w niej pokazane przez dzieła artystów wspólnie tworzących zjawisko kulturowe określane w Europie terminem kolonia artystyczna. Chodzi tu o pokazanie twórczości rodzącej się od ponad dwóch wieków w Kazimierzu we właściwym kontekście kulturowym, a nie tylko jako ilustracji miasteczka.
Malowano tu już od końca XVIII wieku, maluje się do dziś. Jedyna w Europie kolonia, a było ich wiele, wciąż żywa, wciąż się rozwijająca. Jak wyglądały jej dzieje pokazuje ekspozycja malarstwa, grafiki i rysunku. Kamienica Celejowska łączy w sobie dwa Kazimierze. Pierwszy z czasów najświetniejszego rozwoju (l poł. XVII w.) poprzez wspaniałą architekturę. Drugi - wydobyty z niemal zupełnego upadku poprzez sztukę. Nie kto inny, jak artyści przywrócili, lub stworzyli na nowo świetność Kazimierza. Uk... |
Makieta miasta Kazimierz z ok.1910 r. / 11 - otwarta (3313, 0.64) Jest to pierwsza tego rodzaju próba odtworzenia widoku Kazimierza Dolnego, dokonana przez arch. Tadeusza Michalaka na podstawie nie tylko ikonografii, ale też źródeł historycznych i dokumentów archiwalnych. W makietę dzięki temu wpisana jest historia miasta Kazimierza Dolnego. Makieta ukazuje Kazimierz Dolny wg jego stanu z ok. 1910 r. Był to czas największego nasycenia zabudowy miasta jeszcze z bardzo licznymi budowlami z lat jego najświetniejszego rozwoju (1600 - 1655 ).
Kazimierz Dolny przyciągał nie tylko malarzy, również fotografów. Pierwsze zdjęcia miasta pochodzą już z ok. 1875 r. Później było ich coraz więcej, a co szczególnie charakterystyczne, wydawane były w postaci kart pocztowych. Dziś razem tworzą nieocenione źródło ikonografii dawnego Kazimierza. One też stały się podstawą do zrekonstruowania zabudowy miasta z ok. 1910 r.
"Wielu nawet zagranicznych wielkich panów Miasto to ciekawością nabawiało, że przyjeżdżali dla ciekawości widzieć to... |
Strony użytkowników
(brak)
Dodaj stronę - zaproponuj stronę zawierającą realację ze zwiedzania, galerię lub bloga.
Źródła, więcej informacji
|