Muzeum mieści się w zajezdni, powstałej w 1912 roku przy ul. Niemierzyńskiej. W zajezdni poza halą tramwajów znajdowała się dyspozytornia, sala konduktorska, pomieszczenia biurowe oraz na strychu służbowe mieszkania. Od 1 stycznia 2006r. gospodarzem zajezdni jest Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie. Działalność Muzeum to przede wszystkim gromadzenie zbiorów: tramwaje, autobusy, samochody, motocykle, rowery, sprzęt elektroniczny i telekomunikacyjny, sprzęt gospodarstwa domowego i wiele innych. Najbardziej znaczącym nabytkiem jest licząca ponad 100 obiektów kolekcja Leszka Liszewskiego, poświęcona głownie polskiej motoryzacji. Od momentu rozpoczęcia działalności Muzeum systematycznie zwiększa swoje zasoby muzealne. Początki zbiorów były dosyć skromne. Składały się na nie, przede wszystkim grupa kilkudziesięciu elementów oraz urządzeń elektrycznych związanych z trakcją tramwajową. Pod koniec 2008 r. na stanie Muzeum Techniki znajdowało się już prawie 750 eksponatów.
W zbiorach Muzeum znajdują się tramwaje elektryczne, autobusy, pojazdy użytkowe, samochody osobowe zarówno krajowej jak i zagranicznej produkcji, w tym szczególna grupa pojazdów, zwanych mikrosamochodami, pojazdy nietypowe, motocykle oraz pozostałe jednoślady. Pozostałe zbiory to: elementy i urządzenia elektryczne związane z siecią tramwajową lub będące częścią budowy wagonów tramwajowych (izolatory, przekaźniki, nastawniki, transformatory itp.), sprzęt elektroniczny i telekomunikacyjny(stare komputery, kalkulatory, telefony), sprzęty gospodarstwa domowego: (telewizory, magnetofony, młynki do kawy, maszyny do szycia itp.
Historia szczecińskiej komunikacji
    / 4 - otwarta (3071, 0.59) W skład kolekcji tramwajów elektrycznych wchodzą dwie grupy wagonów: - tramwaje przedwojennej produkcji niemieckiej typu Bremen, - tramwaje polskiej produkcji z okresu powojennego typu N oraz z okresu lat 70 tych typu 102 Na. Wagony niemieckiej konstrukcji typu Bremen oraz polskiej typu "N", znajdujące się obecnie na stanie Muzeum Techniki, to w większości wagony techniczne: pługi wirnikowe, lemieszowe, solarki. |
Polska motoryzacja - pojazdy PRL-u
    / 10 - otwarta (6179, 1.18) Tym samochodem wszyscy możemy się chwalić. Jest namacalnym świadectwem wysokiego poziomu polskiej myśli technicznej. Co prawda nie wszedł do produkcji, bo komuś zabrakło wyobraźni albo możliwości, albo siły przebicia. Gdyby wszedł na światowe rynki, może historia polskiej motoryzacji potoczyłaby się inaczej. W połowie 1983 r. konstruktorzy z Fabryki Samochodów Osobowych w Bielsku Białej pod kierunkiem inż. Wiesława Wiatraka zakończyli prace nad następcą fi... |
Szczecińska motoryzacja w latach 1919-1967
    / 4 - otwarta (3182, 0.61) Wielu szczecinian pamięta jeszcze Szczecińską Fabrykę Motocykli, późniejsze Polmo przy alei Wojska Polskiego, znaną z produkcji słynnych junaków. Przed 1945 rokiem, w tych samych halach fabrycznych, budowano samochody znanej do dziś w Niemczech marki Stoewer. Szczecińskie samochody należały do najlepszych w Europie; były komfortowe, nowoczesne i niezbyt drogie. W muzeum można oglądać stoewera V5 z 1932 r. Model V5 opracowano w 1930 r., był to pierwszy ni... |
Te wspaniałe motocykle
    / 4 - otwarta (3255, 0.62) Przedwojenne polskie produkcje: podkowa - jej konstrukcję oparto na angielskim motocyklu baker. Do sprzedaży weszła w lutym 1939 r. Wyprodukowano ich niewiele - ok. 130-500 sztuk, moj: pierwsze modele powstały w 1937 r., w czasie wojny jeździli na nim głównie gońcy. Pełna gama powojennych modeli jednośladów: Ryś - motorower produkowany w latach 1957-1964. Był to udany model - wygodny, zapewniał niezłą prędkość przy małym zużyciu paliwa, Żak - młodszy i ubo... |
Przewodnicy miejscy Agnieszka Wałek - pilot wycieczek, przewodnik miejski po Szczecinie ... Jestem licencjonowanym pilotem wycieczek oraz przewodnikiem turystycznym terenowym po obszarze miasta Szczecin i województwie zachodniopomorskim od 2007 roku. Na co dzień zajmuję się oprowadzaniem grup nie tylko po Szczecinie, ale także województwie zachodniopomorskim. Propozycje wycieczek i spacerów po Szczecinie dopasowuję do każdej grupy oraz osób indywidualnych, które chcą... języki: polski, niemiecki |
Justyna Machnik - przewodnik miejski po Szczecinie Pokażę wielowątkową urodę Szczecina. Na typowym turystycznym szlaku zabytków i na jego zapleczu. Polecam autorską trasę "Szczecin śladami PRL". Na co dzień pracuję za korporacyjnym biurkiem. A po godzinach: założycielka i prezeska stowarzyszenia POMIEŚCIENOGA, koordynatorka projektu FB/Kamienice Szczecina (trasa Niezwykli szczecinianie i ich kamienice), w latach 2007-2012 dzien... języki: polski |
Bogusława Szubińska - Przewodnik miejski po Szczecinie Jestem licencjonowanym przewodnikiem miejskim po Szczecinie od 2011 roku. Podczas spaceru po centrum miasta pokażę Państwu najciekawsze miejsca w odniesieniu do historii i czasów współczesnych. W planie wycieczki nie zabraknie takich atrakcji jak: Wały Chrobrego, Filiiharmonia, Zamek Książąt Pomorskich, Katedra, Centrum Dialogu Przełomy itp. Moją specjalnością jest także opr... języki: polski |
Piotr Ostrowski - Przewodnik miejski po Szczecinie, Przewodnik teren... Jestem przewodnikiem miejskim po Szczecinie. Oprowadzam po autorskich trasach tematycznych lub ogólnie po najciekawszych miejscach w Szczecinie. Proponuję także usługi przewodnickie po terenie województwa Zachodniopomorskiego, zarówno po atrakcjach antropogenicznych jak i przyrodniczych. Wyjeżdżam z grupami również do Berlina, Stralsundu i Poczdamu. Koszt usługi dostosowuję d... języki: polski, angielski |
Źródła, więcej informacji
Tekst: Strona internetowa muzeum |